Newspapers in Aeia

File:OldRS.png
The Royal Standard, one of Aeia's oldest newspapers

This is a list of newspapers printed and distributed in the Aeia. It includes a list of the newspapers in each nation with the most circulation. Also included within the list are other news outlets that whilst not primarily operating in print format also have print-based distribution networks, either online or on paper. Each newspaper includes information regarding its publication dates, format, establishment, political alignment and any other notable information.

Arabekh

Kavo/Sheera

Title Published Format Est. Orientation Notes
Nasionale Nuusopsomming
(National News Summary)
? ? ? ?

Onza

Title Published Format Est. Orientation Notes
Onzaian Central News Agency Daily Web, Television, Radio, and Print (Compact) 1971 N/A Launched as "National News Daily" in 1971 and became a pioneer in broadcast journalism, leading to the rebranding as the OCNA.
The Kunta Chronicle Daily Web and Print (Broadsheet) 1914 Center-Left While not the oldest paper in the country, the Chronicle is best known for establishing and maintaining the KC Stylebook, which has become the industry standard for written journalism.
The Fruit Snack Biweekly Web and Print (Compact) 1984 Satire The nation's most popular source of satire, the Fruit Snack regularly writes articles satirizing Onzaian politics and other international affairs, oftentimes to a controversial reception.

Asura

Aleia

Title Published Format Est. Orientation Notes
Invelden
(Inostranic Evening)
Daily Web and print (compact) 1830 N/A Aleian Royal Servant Vess Merer founded Invelden in 1830 to support the Aleian printing industry and promote literacy. The newspaper soon became Aleia's most popular news publication, and still had the highest readership at the end of 2017. As of 1925, the newspaper states itself to be independent of any political orientation, but still adheres to Aleian monarchist laws.

Aquidneck

Title Published Format Est. Orientation Notes
Mayawi-ui Mesinjeo
(Mayawi Messenger)
Daily Compact 1946 Center-Left Founded in 1946 the Mayawi Messenger was created to provide news to the large Mayawian population in the Kingdom. The paper publishes a version of the paper in Aquidish and in Cheonsamean. It is a popular tool used in schools to teach students Cheonsamean. The Messenger has just recently overtaken the Torden Times in sales.
The Torden Times
Daily Broadsheet 1781 Classical Liberal The oldest paper in the kingdom, it was founded in 1781. The paper is known for its political reporting, but has recently struggled to compete against the Mayawi Messenger.

Crylante

Title Published Format Est. Orientation Notes
Crylante 24 Daily Compact 1992 Pro-Crylante, apolitical While it is not technically a newspaper, Crylante 24 is the most common source of news within Crylante. It is a state owned news company which aims to provide unbiased news from a Crylantian perspective.
The Goat Daily Tabloid 1905 Centre-right, populist, agrarian The Goat is an Rigjordic tabloid, known for its nationalistic and agrarian political tendencies. It is the largest tabloid within Crylante, and was founded in 1905.
The Daily Pigeon Daily Broadsheet 1940 Centre-left, A centre-left broadsheet based in Lentini, The Daily Pidgeon is the second largest paper in Crylante, founded in 1940. It publishes in Lilledelic.
The Sønderburg Post Daily Broadsheet 1900 Classical liberal A classical liberal broadsheet founded in 1900, the Sønderburg Post publishes news in both of the major languages of the Crylantian Federation.
Neititsnot Oraakkeli
(Neitisnot Oracle)
Daily Compact 1901 Centre-right A centre-right newspaper based in Neititsnot. The Oracle is the largest Nausikaan based publication in Crylante and primarily serves the country's Nausikaan speaking population.

Glanodel

Title Published Format Est. Orientation Notes
Dagsavisen
(The Daily Paper)
Daily Broadsheet 1918 Moderate The Daily Paper (commonly referred to as "the Daily") is the oldest newspaper in Glanodel, founded in 1918 by Per Thorsen. Although it has been accused of favoring numerous political ideologies, the newspaper officially states that it attempts to convey current events impartially and without bias. The Daily is owned by the state-sponsored NDN corporation.
Trúathske Dagblad
(Trúathi Today)
Weekly Broadsheet 1923 Trúathist democracy
E. E. Daily Tabloid 1956 Apolitical
The Vænholm Post Daily Boardsheet 1919 Liberal
Søndagopslag
(Sunday Bulletin)
Weekly Broadsheet 1920 Conservative
Dagbladet Vænholm
(Vænholm Daily)
Daily Broadsheet 1941 Liberal satirical
Dagbladet Graylund
(Graylund Daily)
Daily Broadsheet 1942 Conservative satirical

Hergemoth

Title Published Format Est. Orientation Notes
Hergemoth Royal News
(Hergemoth Koniglich Nachtrichten)
Daily Print, Web, Broadsheet 1898 Pro-Monarchy, Right-wing, Conservative Set up in 1898 by the Rijkskanselier as the Heinrich I Memorial Newspaper, it soon became the most prominent nationwide paper in the country. It's initial popularity came from it's "War Reports" from West Asura. It's name was changed to Hergemoth Royal News in 1969 after the Red Blue Coup. It reports Daily in most forms.

Midrasia

Title Published Format Est. Orientation Notes
The Royal Standard
(The Royal Standard)
Daily Broadsheet 1843 N/A Founded in 1843 by Midrasian Prince Luix as a personal venture, the Royal Standard is one of Aeia's most widely circulating newspapers, praised for its in-depth, neutral reporting and investigatory journalism. Today the newspaper continues to operate under the auspices of the Midrasian Royal Society.
Esquile de la Libertat
(Liberty Bell)
Daily Web and Print (Compact) 2005 Centre-left, Liberal The modern incarnation of the Liberty Bell formed in 2005 is a re-release of the original Liberty Bell news magazine that was discontinued in 1999. Although the Liberty Bell is now primarily an online publication, it continues to produce a small number of print editions. It is seen as a key backer of the Progressive Party in Midrasian politics.
Le Picayune
(The Picayune)
Bi-weekly Compact 1953 Satirical The Picayune is a satirical publication, renowned for its lampooning of public figures and investigatory work into revolving door politics and political scandals. The Picayune is perhaps most famous today for its role in the resignation of Midrasian Prime Minister Charles Vauban.

Navack

Title Published Format Est. Orientation Notes
Gazeta
(The Gazette)
Daily Web and Print (Tabloid) 1922 Centre-left, regionalist Founded in 1922 by the Ostric People's Party as a publication promoting independence of Ostry from Navack, Gazeta shifted to more moderate and status-quo positions after the People's Party disaffiliated from the paper in 1972. Today, the paper is the most-widely read local media in Ostry, and follows a normally centre-left and regionalist orientation in its articles. Since 2008, Gazeta is mainly active online, although it continues its print editions on a daily basis.

Newrey

Title Published Format Est. Orientation Notes
Newreyaxx Eorde
(The Newreyan Globe)
? ? ? ?

Veleaz

Title Published Format Est. Orientation Notes
El Estandard de los Trabajodores
(The Workers' Standard)
? ? ? Left-wing, Marxism-Leninism

Catai

Dreyvisevich

Title Published Format Est. Orientation Notes
CPSN3 ? ? ? ?

Elhazia

Title Published Format Est. Orientation Notes
Narodni List
(People's Paper)
Daily Broadsheet 1935 Centrist best-selling daily newspaper, centrist
Dnevne Novosti
(Daily News)
Daily Broadsheet 1969 Left-wing, social liberalism
Elazijski List
(Elhazian Paper)
Daily Broadsheet 1994 Right-wing, conservative
Nacional
(National)
Daily Broadsheet 1971 Centre-left
Metropola Daily Tabloid 2003 free daily newspaper in the city of Domanov
Vijenac
(The Wreath)
Weekly Broadsheet 1869 Centre-right cultural issues and news

Goulong

Title Published Format Est. Orientation Notes
西南日报
(Southwest Daily)
Daily Broadsheet 1922 Centre-left Southwest Daily was founded in 1922 as a local Zhongwan paper. However, good circulation numbers eventually elevated the Daily's status into a national paper.
皇帝报
(Emperor's Daily)
Daily Broadsheet 1881 Centrist The Emperor's Daily was founded in 1881 by the Goulongese government as the nation's first-ever newspaper with a nation-wide scope. With the overthrow of the ruling monarchy in 1897, revolutionaries seized control of the paper and freed it from control of the government, running the paper for three years after the revolution. Due to its centrist reporting and former government support from its revolutionary roots, the paper is Goulong's most popular.
虎時報
(The Tiger Times)
Daily Tabloid 1978 Centre-right, Populist Founded in 1977 and gaining instant popularity among Goulong's working class, centre-right Tiger Times is Goulong's most popular tabloid.

Frigidarum

Rennekka

Vestrim

Ovandera

Title Published Format Est. Orientation Notes
Title Published Format Est. Orientation Notes
Volksstimme Internationale
(People's Voice International)
Weekly News Article 2017 General News & Debate, Neutral Political orientation Implemented in late 2016 during the Ovan Civil War, VSI is the sole official news service in Ovandera and is the only "federated news-agency" in the world. The organization runs off a mixture of state and public funding and commits itself to politically neutral, "hard-facts" reporting on both domestic and international affairs, while also releasing a series of opinion pieces, critiques & intellectual pieces, citizen and international interviews, and political debates on recent and longterm topics.

Nordhurlant

Title Published Format Est. Orientation Notes
Dagligje avisen
(The Daily News)
Daily News Article 1866 Monarchist, right-wing Established in 1866 as Nordhurlant's first newspaper, the Daily News offers a skewed view of Nordhurlant as a country. It focuses mainly of the glorification of the monarchy and the Nordhurlandic elite, while offering insights into Nordhic culture and general news topics in Nordhurlant, though shying away from reporting dissent.
Etalnuloqomoqwātaqeklusūaqan/Avis affenlig
(Public Newspaper)
Daily News Article 1990 Monarchist, right-wing Established in 1990 following the Popular Language Act of 1989, the Public Newspaper of Nordhurlant is bilingual, written in both Tapetihan and Nordhic. It too glorifies the monarchy in an attempt to continue to exist, as the government rules are quite strict. This newspaper publishes the general news of Nordhurlant.
Liiduriik ühenduse ajad
(Liidurian Community Times)
Weekly News Article 1990 Monarchist, right-wing The Liidurian Community Times were also established in 1990 following the Popular Language Act, though the government would have likely allowed it beforehand as Liidurian is an Asuran language. The Liidurian Community Times produces weekly content pertaining to the small Liidurian minority in Nordhurlant.

Majula

Batisuria

Title Published Format Est. Orientation Notes
Ensemble! Daily Web, Television, and Print (Broadsheet) 1922 left-wing Originally a publication distributed among leftist circles in Jukubwaville, Ensemble was a largely underground printing until the 1940s, as dissenting voices against the government gradually became the only reliable source of information on the numerous crimes perpetrated by the authorities of the time. Ensemble was utilized to distribute coded messages between cells of revolutionaries during the Batisuria Long War, and became the official government publication following the 1952 Revolution. Though largely supportive of the government, it is well known for its motto of "Franc parler, pas de conneries" (Straight Talk, No Jive), highlighting its hard-hitting and still unforgiving approach regarding investigative journalism. Its focus is largely on domestic and Majulan news, though major events worldwide are also covered.
Les Murmures Daily Web and Print (Broadsheet) 1978 Nonpartisan, Economics, Business
Le Vache Réel Daily Web, with Limited Television and Print Runs 1989 Satire, Generally left-wing Started as a zine circulated among a network of university journalism clubs in the late 1980s, Le Vache Réel is a notably irreverent satirical paper which gains its main following through short online publications released daily. Le Vache Réel lampoons traditional newsprints from around the world, using their style to bring underreported stories further into public consciousness. As it has gained popularity, it briefly aired a television program from 2009 to 2013, though shorter versions of the program with the original television cast online.

Savai

Ajerrin

Title Published Format Est. Orientation Notes
PAPAHANAUMOKUAKEA Daily Broadsheet 1932 Centre-Left Part of the Ajerrin News Network (ANN), PAPA is a centre-left daily based in Lahui. The paper is known for its political reporting and has offices across Savai.