This article belongs to the lore of Esquarium.

List of major news outlets in Esquarium

There are a number of major news outlets in Esquarium, hailing from a variety of countries and catering to a variety of audiences.

The following is a non-exhaustive list of these outlets.

Sort outlets alphabetically by country. Feel free to adjust formatting as needed for clarity and readability.

Newspapers

Underline denotes a newspaper generally considered to be the country's newspaper of record.

Title Country of origin Frequency Format Languages First published Owner Orientation
République  Ainin Daily Broadsheet French 1792 République Media Group Centre-left
Notes about the paper
Campbell's Illustrated Daily  Ambrose Daily Broadsheet English 1837 Randolph H. Scott Right-wing
Notes about the paper
Atlik Hürriyet  Aucuria Daily Broadsheet Atlian 1904 Atlik Hürriyet Medya A.B. Autonomist
Notes about the paper
Aukurija Šiandien  Aucuria Daily Tabloid Aucurian 1952 Aukurija Šiandien Žiniasklaida A.B. Center-right
Notes about the paper
Žinia Respublikos  Aucuria Daily Broadsheet Aucurian 1853 Žinia Respublikos A.B. Center-left
Notes about the paper
Slevdovatel  Katranjiev Daily Broadsheet Katranjian, Namorese, Luziycan, French 1888 Slevdovatel Centrist politics
Notes about the paper
Prôwdze Robòtnika  Lecia Daily Broadsheet Lec 1909 ÙRPTI Far-left
Samòstójnocczi  Lecia Daily Broadsheet Lec 1972 Samòstójnocczi Towarzëstwò Mëdijowô Centrist
Banned in Lecia. Headquartered and published in [NOT LECIA].
Asteri tis Thalassas  Luziyca Daily Broadsheet Western Argilian 1898 Notios Press Centrist
Notes about the paper
Den Konstitution  Luziyca Daily Broadsheet Luziycan 1952 NovisiNacionala Conservative
Notes about the paper
Kenyen Sibo  Luziyca Daily Broadsheet Luziycan, Namorese 1927 Notios Press Liberal
Notes about the paper
Rabotnik  Luziyca Daily Broadsheet Luziycan 1899 Rabotnik vyk. Social liberal
Notes about the paper
La Cara  Montecara Daily Broadsheet Montecaran 1903 La Cara s.a.i. Center-left
Montecara's major general-interest newspaper
Il Finansiér  Montecara Daily Broadsheet Montecaran 1951 BMdM Classical liberalism
The highest-circulation newspaper published in Montecara, Il Finansiér is focused on financial news. It is owned by BMdM, the parent company of the nation's stock exchange, the Borse Mercànte de Montecara.
Gazéta Susta  Montecara Weekly Tabloid Montecaran 1970 La Cara s.a.i. None; sport newspaper
A weekly tabloid newspaper focused on sport. Known for its coverage of the Coupe d'Esquarium. Owned by the parent company of La Cara.
Il Posto  Montecara Daily Broadsheet Montecaran 1910 Sicurasión Xeneràl s.a.i. Conservatism
A broadsheet daily on the conservative end of the Montecaran political spectrum.
The Liberator  Namor Daily Broadsheet Namorese 1921 The Liberator Company Center-left
The Liberator was founded by the Liberationist Party of Namor and served as its mouthpiece. Under Liberationist rule, the paper enjoyed uncontested popularity, but later faced competition from non-governmental media as liberalization took hold. Ownership of The Liberator was transferred to The Liberator Company following the passage of a law that banned political parties from owning print media.
Mojing Sibo  Namor Daily Broadsheet Namorese 1901 New Age Media Limited Center-right
The Mojing Sibo is the oldest newspaper in Namor. It was shut down during the Green Fever and experienced financial problems but was resuscitated by entrepreneur Daiji Sang, who brought the newspaper and later made it an asset of New Age Media Limited. The Mojing Sibo was known for its anti-government editorial line; since democratization, it is considered to have a neoliberal, right-leaning orientation.
Hiyokusuu Sinbun  Senria Weekly Tabloid Senrian 1916 Matuoka Financial Holdings tba
Notes about the paper
Keisi Sinbun  Senria Daily Broadsheet Senrian 1889 Hosokawa Corporation tba
Notes about the paper
Kyouwa Sinbun  Senria Daily Broadsheet Senrian 1912 Kyouwa Independent Media tba
Notes about the paper
Mainiti Sinbun  Senria Daily Broadsheet Senrian 1882 Narasaki Financial Group tba
Notes about the paper
al-Badawi al-Yawm  Siphria Daily Broadsheet Arabic tba tba Right-wing
Notes about the paper
Destûra  Siphria Daily Broadsheet Siphrian tba tba Centrist
Notes about the paper
Dilsoz  Siphria Daily Tabloid Siphrian tba tba Right-wing
Notes about the paper
Komara  Siphria Daily Broadsheet Siphrian tba tba Left-wing
Notes about the paper
Sayf ad-Din  Siphria Daily Broadsheet Siphrian, Arabic tba tba Islamic Collectivist
Banned in Siphria.
Welêt  Siphria Daily Broadsheet Siphrian, Arabic tba tba Right-wing
Notes about the paper

Magazines

Title Country of origin Frequency Category Languages First published Owner
Švyturys  Aucuria Monthly Newsmagazine Aucurian 1980 Aucurian Center for Political Studies
Notes about the magazine
Federal 23x15px Daecon Weekly Newsmagazine English, Gaelic 1991 Daeconese Armed Forces Media
Notes about the magazine
Lekkëbë Tidzéniowi Template:Country data Lecistan Monthly Newsmagazine Lec 1974 ÙRPTI
Notes about the magazine

Television broadcasters

From this section on, only bold names of listed outlets. Do not italicize.

Name Country of origin Owner First broadcast Availability Languages
Société de télédiffusion aininienne  Ainin Government of Ainin 1915 International
Terrestial, satellite, cable, online
French, Arabic, Luziycan, Namorese
The Société de télédiffusion aininienne (STA, Aininian Broadcast Television Board) was founded in 1915 as the Société de radiodiffusion aininienne (SRA, Aininian Broadcast Radio Board) and assumed its current name at the dawn of the television era in 1951. It is the largest broadcaster in Ainin.
Atlik Radyo ve Televizyon Korporasyon  Aucuria Government of Atlia tba National
Terrestial, satellite, cable, online
Aucurian, Atlian
info
Aukurijos Nacionalinis Radijas ir Televizija  Aucuria Government of Aucuria tba National
Terrestial, satellite, cable, online
Aucurian, Atlian
info
Nepriklausoma Aukurija Televizija  Aucuria Nepriklausoma Aukurija Žiniasklaida A.B. tba National
Terrestial, satellite, cable, online
Aucurian, Atlian
info
Katranjiev Television  Katranjiev Government of Katranjiev via crown corporation 1955 National
Terrestrial, satellite, cable, online
Katranjian
Created in 1955 as the People's Broadcasting Corporation under the People's Republic of Katranjiev, it became Katranjiev Television, or KTV in 1989. It took on its current form in 1992 when the original network was split into three based on linguistic lines.
People's Broadcasting Corporation  Katranjiev Government of Katranjiev via crown corporation 1992 National
Terrestrial, satellite, cable, online
Standard Namorese, Namorese dialects
Established in 1992 following the split of KTV into three networks, it mainly targets the Namorese population in Katranjiev and (historically) Riro.
Sevchik  Katranjiev Government of Katranjiev via crown corporation 1992 National
Terrestrial, satellite, cable, online
Luziycan
Established in 1992 following the split of KTV into three networks, it mainly targets the Luziycan population in Katranjiev and (historically) Riro.
Radëjotelewizëjô Robòti Lekkëbsczi  Lecia ÙRPTI tba International
Terrestial, satellite, cable, online
Lec, Slovianic
info
Luziycan Radio and Television  Luziyca LRT Broadcasting 1952 International
Terrestial, satellite, cable, online
Luziycan (domestic, international), French (international)
info
Telèradio Montecara  Montecara State of Montecara 1923 International
Terrestial, satellite, cable, online
Montecaran
Telèradio Montecara is the state broadcaster of Montecara. It was founded in 1923 as Radio Montecara and rebranded upon launching its television service in 1959. It operates three television and two radio channels.
Namorese Radio-Television  Namor Government of Namor (Namorese State Broadcasting Corporation) 1961 International
Terrestrial, satellite, cable, online
Namorese, Minjianese, Tuhaoese (domestic)
English, French (PTH World)
Namorese Radio-Television, commonly known by its abbreviation PTH, is Namor's largest public broadcaster. It is owned by the Namorese government through the Namorese State Broadcasting Corporation (NSBC), which also owns several other radio and television broadcasters.
Kyouwa Independent Broadcasting  Senria Kyouwa Independent Media tba International
Terrestial, satellite, cable, online
Senrian, Literary Tuthinan, French
info
Senria Broadcasting Corporation  Senria Government of Senria tba International
Terrestial, satellite, cable, online
Senrian, Literary Tuthinan, French
info
Takahasi Television Broadcasting  Senria Takahasi Financial Holdings Group tba National
Terrestial, satellite, cable, online
Senrian
info
Rohilatî Şîrketa Belavkirina  Siphria Government of Siphria tba National
Terrestial, satellite, cable, online
Siphrian, Arabic
info

Radio broadcasters

Name Country of origin Owner First broadcast AM/FM broadcasting Shortwave broadcasting Online broadcasting Languages
Katranjian National Radio  Katranjiev Government of Katranjiev via crown corporation 1955 Yes No Yes Katranjian, Luziyan, Namorese, French
Established in 1955 alongside Katranjiev Television as part of the People's Broadcasting Corporation, it was renamed to Katranjian National Radio in 1989. Unlike the television arms, it was not split along linguistic lines as there was little ideological infighting.
Radio Luziyca  Luziyca LRT Broadcasting 1923 Yes Yes Yes Over 15 (predominantly Luziycan)
TBC
Namorese Radio-Television  Namor Government of Namor (Namorese State Broadcasting Corporation) 1961 Yes Yes Yes Namorese and 55 other languages
Namorese Radio-Television, commonly known by its abbreviation PTH, is Namor's largest public broadcaster. PTH Radio maintains a vast domestic and international network that broadcasts in 56 languages, including Namorese.
Monic Radio  Namor Government of Namor (Namorese State Broadcasting Corporation) 2013 No Yes Yes 7 languages
Monic Radio is a subsidiary of the NSBC. Its stated goal is to provide "news and analysis to people in Monic countries where the free exchange of information is not substantially developed or respected." It broadcasts in seven Monic languages for audiences in six countries.

News agencies

News agencies are organizations which gather news and sell the resulting articles to subscribing outlets, e.g. Reuters.

Name Country of origin Largest bureau Owner Date founded Languages
Aininian Press Association  Ainin Beaurepaire Aininian Society of Journalists 1894 French language, Arabic
Notes about the newswire
Intercontinental Press Association  Luziyca Semprihevosk NovisiNacionala 1903 Arabic, French, Luziycan, Mirakian, Namorese, Western Argilian
Notes about the newswire

Websites

Use this section for news outlets founded specifically for online operations. Otherwise, use another section.

Name Domain Country of origin Type Owner Date founded Languages
e.g. Memetopia e.g. memetopia.me e.g. Memeland e.g. News e.g. Meme Inc e.g. 1337 e.g. Memese
Notes about the website